Bónusz Brigád, Kupon Világ, Árbarátok, Napideál, Torkos Tipp, Napi akciók, Deal LX, csak néhány, az immáron már hazánkban is elérhető közösségi vásárlást népszerűsítő portálok közül. A KutatóCentrum idei felmérése szerint a közösségi vásárlás terjedésével az online vásárlók száma is egyre nő. Míg tavaly az internetezők mindössze 48% vásárolt online, addig 2011-re ez az arány 61%-ra nőtt. A közvetlen kapcsolat a közösségi vásárlás és az e-shopping között a nemek arányában is tetten érhető. 2010-ben még a férfiak voltak többségben, de idénre fordult a kocka és az online vásárlók között most már 65%-al több a nő. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a közösségi vásárlói oldalak kínálatában túlnyomó részt a nőknek szóló ajánlatok vannak többségben.
De mi is a titka ezeknek az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő internetes portáloknak? Kinek és miért éri meg 40-50 vagy akár 70%-al olcsóbban értékesíteni a termékeket, szolgáltatásokat? Természetesen a válasz nem más, mint reklám, reklám és a reklám. Hazánkban jelenleg a Bónusz Brigád a piacvezető, melynek jelenleg a Facebookon 287.155 rajongója van és ez a szám egyre csak nő. Így nem meglepő, ha a cégeknek megéri az árkedvezmény. Egyelőre… A világon az egyik legelső és jelenleg is legsikeresebb közösségi vásárlást támogató portálja a Groupon pénzügyi jelentése szerint a felhasználók folyamatos növekedése ellenére januártól márciusig 102 millió dolláros nettó veszteséget könyvelt el, valamint az eladók 42%-a nem kíván újabb csoportos kedvezményt adni a cégnek. Mi lehet a magyarázat? Túl magas a kedvezmény, és nem hozza vissza az árát? Vagy kevés a visszatérő vásárló?
Magyarországon egyelőre felfelé ível ez a piac. A kérdés csak az, hogy meddig. Az ajánlatok kezdenek egysíkúak lenni. Fitnesz bérlet, különböző fogyókúrás szuper módszerek, thai masszázs, wellness hétvége, fogfehérítés, hajfestés, éttermi kupon, manikűr, pedikűr és ezzel nagyjából be is zárult a kör. A vásárlóknak mindenképpen jó üzlet, az eladóknak úgy tűnik, kevésbé. A kuponvásárlók ahelyett, hogy hűséges törzsvendégekké válnának, beleülve a kedvezmények kényelmébe újabb és újabb ajánlatokat felkutatva élvezik az eddig elérhetetlennek tűnt luxust. Így nincs márkahűség, nincsenek visszatérő vendégek, csak az 50%-os engedmény és a biztos tudat, hogy legalább az az 50 ember eljön az étterembe vagy a kozmetikába, aki megvásárolta a kupont. Hogy ez meddig éri meg, az majd kiderül. Addig is vásárlóként érdemes kihasználni a lehetőségeket és nyitott szemmel járni. Nekünk megéri. ;)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése