2009. augusztus 31., hétfő

Nézzünk, mint Rozi a moziban?!

Először is fontos megjegyeznem, hogy a Google nem mindenható, de egyre több helyen úgy földrajzi, mint felhasználási területen jelenik meg.

Fejlődési szempontból ma a "kereső-óriás" abszolút elsősége nem megkérdőjelezhető, persze mindig lesznek trónkövetelők, akik teret akarnak hódítani a piacon. De tény hogy Shenzhen-től Párizsig és New-York-tól Burkina-Faso-ig az elsődleges interneten történő keresésre használt web adatbázissal a Google rendelkezik. A keresőfelület mintegy 105 nyelven, dialektusban, 122 országra testreszabott változatban létezik. Habár nagy botrányt kavart a közelmúltban a kínai informatikai hírszerzőkkel történő együttműködése a Google-nek de azt lehet mondani, hogy tartalmilag is megegyező találati listát kaphatunk a világ bármely pontján. Természetesen ez a globális homogenitás az egész világhálónak a jellemzője, nem csupán a Google-nek. Azonban vannak törekvések nem csak politikai oldalról véleményformálási céllal, hanem természetesen kereskedelmi érdekek által is motiválva például a különböző kiadók részéről. Erre példa lehet a You-Tube video megosztó oldal is ahol a jogvédett tartalmakat sok esetben egy adott földrajzi ponthoz kötött IP-címmel lehet csak megtekinteni és a kívánt ország határain túl pedig elérhetetlen az adott információ a fogyasztók számára. Persze amúgy is sok kritika érte a fájl megosztó oldalakat a jogvédett tartalmak nem megfelelő kezelése miatt, talán a You-Tube válasza tényleges megoldást jelenthet a jövőben erre a kérdésre. Jut eszembe a You-Tube is a Google tulajdonában van. Ezt az 1995-ben alapított céget ma úgy kell tekintenünk, mint egy, a jövő információ technológiai képének megformálóját. A Google alap mottója talán ezek mellett illetve ennek ellenére is az innovatívitás, a mindenki számára elérhető tartalom.

Picasa, Talk, Earth, Desktop, Chrome, Google Reader, Blogger, Gmail

A mobil-kommunikáció, médiaeszközök, űrturizmus. A teljesség igénye nélkül vagyok csak képes néhány példát említeni a Google terjeszkedési stratégiájának elemei közül. Az iPhone-ok után szabadon gPhone-oknak hívják a Google operációs rendszere (Android) által vezéretelt mobilokat. Saját nemzetközi közösségi médiumok mint GoogleVideo (de a YouTube is), orkut, GoogleReader vagy a Blogger már meglévő felületei amelyeknek a jövője előreláthatólag egy általános egységes média kommunikációs felület kialakítása. Hasonló terveket szövögetnek a Myspace, LinkedIn és hasonló közösségi siteok üzemeltetői is. Az eddigi hegemóniáját a tv spot-okból és egyéb jogdíjakból megélő kereskedelmi TV társaságoknak már megdöntötte az internet térhódítása. Azonban soha nem látott mértékű változás várható a piaci részesedések tekinetében a különböző média felületek között. Szóval hogy mit is fogunk nézni és milyen eszközön jut el hozzánk az adotszolgáltató üzenete a jövőben azt nehéz megmondani. Az is lehetséges hogy a menet közben inernetre is (egyre fejettebb oldalakkal) igyekvő TV társaságok ha átalakult formában is de megőrzik eddigi pozícióikat a tartalom szolgáltatás terén. Azonban az egyértelmű hogy az egyre erősebben formálódó internetes fogyasztói közösség előtt soha nem látott szabadság és saját formára szabható lehetőségek állnak. Továbbá a hagyományos marketinges eszközöket felváltató a közösségi médiumokon keresztül támadó online gerilla eszközök egyre nagyobb jelentőséghez jutnak egy-egy kampány során.

Csupán érdekes zárógondolat, hogy ma, az aki rendelkezik internet eléréssel és van mondani valója, vagy éppen pont az nincs, az is mint információ közlő jelenhet meg a saját online médiumán.

KisMiska

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése